Het doel van de leerlingbegeleiding is dat onze leerlingen zich evenwichtig ontwikkelen. Onze schoolstructuur is hierop aangepast en lift hierbij mee op dat van College Zuid. Er wordt gewerkt met teams, die verantwoordelijk zijn voor de zorg voor de leerlingen. Hierin werken de teams nauw samen met de Locatie Ondersteuningsgroep. Deze kleinschaligheid biedt veiligheid. Leerlingen hoeven niet steeds te wennen aan nieuwe gezichten en leraren en leerlingen leren elkaar goed kennen en weten wat ze aan elkaar hebben, dit zorgt voor duidelijkheid.

Algemeen

Voor goede begeleiding van de leerling is informatie-uitwisseling tussen ouder(s)/verzorger(s) en school van groot belang, waarbij het belangrijk is dat relevante informatie aan school wordt doorgegeven. Tienercollege Florès gebruikt een leerlingvolgsysteem bij de begeleiding van leerlingen. Daarin zijn gegevens opgenomen over bijvoorbeeld resultaten, absentie en de schoolloopbaan van de leerling. Daarnaast registreren wij ook gegevens over medische bijzonderheden, leerproblemen, extra begeleiding of andere zaken die een school moet weten om een leerling goed te begeleiden.

Mentor

De mentor speelt een hoofdrol in de begeleiding van de leerling. De leerlingen kunnen met hun vragen of problemen altijd bij hun mentor terecht. Ook geeft de mentor, in de rol van coach, hulp bij planning of bij het aanleren van studievaardigheden. De mentor voert op regelmatige basis coachgesprekken. De mentor is voor ouder(s)/verzorger(s) het eerste aanspreekpunt.

Passend onderwijs

Doel van de Wet Passend onderwijs is dat alle leerlingen, dus ook leerlingen die extra ondersteuning in de klas nodig hebben, een passende onderwijsplek krijgen. Binnen Het Stedelijk, als bovenschoolse organisatie van Tienercollege Florès, hebben we met de komst van Passend Onderwijs ervoor gekozen een ondersteuningsstructuur op alle locaties neer te zetten om de begeleiding van leerlingen in het voortgezet onderwijs op weg naar het vervolgonderwijs goed te verzorgen. Hiervan maakt Tienercollege Florès ook gebruik. We spreken hierbij niet meer over ‘zorg’ (voor), maar over ondersteuning (van). Er is veel expertise in huis om ondersteuning te kunnen bieden aan alle leerlingen inclusief die leerlingen die dreigen uit te vallen. Daarbij hebben we naast aandacht voor de cognitieve ontwikkeling ook aandacht voor de sociaal emotionele en persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Door verbinding en samenwerking te zoeken met ouders, waarin de leerling centraal staat, proberen wij als Tienercollege Florès de leerling zo goed mogelijk te ondersteunen.

Samenwerkingsverband

Het Stedelijk is aangesloten bij het Samenwerkingsverband 2302 VO. Het Samenwerkingsverband is verantwoordelijk voor een dekkend aanbod van onderwijsondersteuning voor alle schoolgaande leerlingen van 12 tot 18 jaar in de regio Twente-Oost. Uitgangspunten hierbij zijn:

  • Voor iedere leerling vindt de onderwijsondersteuning zo veel mogelijk plaats in de reguliere setting
  • Extra ondersteuning bestaat uit voorzieningen, die ingezet worden binnen de infrastructuur van de school.

Meer informatie kunt u vinden op www.vo2302.nl

Locatie ondersteuningsgroep (LOG)

Vanuit Het Stedelijk College Zuid, maken wij als Tienercollege Florès ook gebruik van een Locatie Ondersteunings Groep (LOG). Dit LOG bestaat uit tenminste vier personen, een teamleider ondersteuning, een ondersteuningsdocent, een ondersteuningsassistent en een orthopedagoog. Zij helpen het team en de individuele docenten om aan te sluiten op de onderwijsbehoefte en ontwikkeling van de leerling, zowel in gedrag als wat betreft het leren, en de juiste condities te scheppen voor de aanpak van specifieke problematiek. Waar nodig leggen zij ook contacten met vertegenwoordigers van externe instanties, zoals de schoolarts of de wijkcoach.

Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld:

  • meedraaien in een klas, voor pedagogische/didactische ondersteuning
  • het observeren van leerlingen
  • leerlingen en ouders adviseren over interne en externe trainingen
  • omgaan met sociale vaardigheden
  • het extern begeleiden van leerlingen
  • coaching van leerlingen
  • coaching van docenten

Meer informatie over ons Centrum voor Onderwijs & Ondersteuning, waar de Locatie Ondersteunigs Groep deel van uitmaakt, trainingen en ondersteuning vindt u op de website van Het Stedelijk.

Overige ondersteuning

Dyslexie
Op school is er aandacht en hulp voor leerlingen die dyslectisch zijn. Leerlingen met een dyslexieverklaring hebben recht op compensaties en vallen onder de reguliere dyslexiebegeleiding. Dit is extra aandacht voor het zo goed mogelijk kunnen leren van de vakken waarbij veel geschreven of gelezen moet worden. Dit kan bijvoorbeeld extra tijd voor het maken van toetsen zijn, of de mogelijkheid voor extra mondelinge overhoringen. Deze faciliteiten worden per leerling vastgesteld; er is dus sprake van maatwerk.

Dyscalculie
Leerlingen die een dyscalculieverklaring hebben, hebben recht op extra faciliteiten bij het maken van schoolexamens en toetsen. Daarnaast geven we ook ondersteuning bij het omgaan met de dyscalculie, door bijvoorbeeld extra instructie te geven, de rekenmachine te mogen gebruiken en een tutor in te zetten als dit de ondersteuning is die bij de leerling past. Samen gaan we kijken hoe we de beste weg kunnen vinden naar het hoogst haalbare resultaat.

Faalangstreductietraining en examenvreesreductietraining
Leerlingen die nog weinig zelfvertrouwen hebben bij bijvoorbeeld proefwerken, schriftelijke of mondelinge beurten of verlegen zijn en daardoor moeilijk contact leggen, kunnen een faalangstreductietraining volgen.

Sociale vaardigheidstraining
Leerlingen die moeilijk contacten leggen, gepest worden of pester zijn, kunnen in aanmerking komen voor een sociale vaardigheidstraining. Deze leerlingen krijgen oefeningen, zodat zij vaardigheden leren in de omgang met anderen. 

Leerlingvolgsysteem

Op Tienercollege Florès werken we met het JIJ!-leerlingvolgsysteem. Tijdens de twee jaar bij ons op school worden leerlingen op vastgestelde momenten getoetst. In het eerste jaar worden er drie toetsen afgenomen, één aan het begin van het schooljaar, één rond januari en één aan het eind van het schooljaar. In het tweede leerjaar volgen in het najaar en het voorjaar nog twee toetsmomenten.

Door leerlingen regelmatig te toetsen kan de school de ontwikkeling van haar leerlingen volgen, evenals de effectiviteit van haar onderwijs. Het volgsysteem richt zich op voortgang in de drie kernvakken: Nederlands, Wiskunde (rekenen) en Engels. De toetsen die de school gebruikt sluiten aan bij de toetsen die de basisschool vanaf groep 6 afneemr. Gedurende het schooljaar vinden systematisch leerlingbesprekingen plaats waar mentor, lesgevende docenten en ondersteuningsteam met elkaar afstemmen wat elke leerling nodig heeft.