Meten en beoordelen
Het volgen van de leerlingen is van essentieel belang om de overgang naar de derde klas na groep 10 zo goed mogelijk te laten verlopen. Dit doen wij door middel van methodegebonden toetsen, en daarnaast toetsen wij ook met een onafhankelijk toetsprogramma. Dit toetsprogramma heet JIJ! en is onderdeel van Bureau ICE.
De toetsen die worden afgenomen worden begin groep 9 nog niet beoordeeld met cijfers, maar worden gekoppeld aan een bepaald percentage. Vanuit hier kijken wij of de leerling op, onder of boven niveau scoort en of er misschien gekeken kan worden naar een wisseling van niveau voor een bepaald vak. Het beoordelen op deze manier doen wij omdat Tienercollege Florès ervan overtuigd is dat het belangrijker is om te beoordelen op basis van groei dan door het geven van cijfers. Een leerling moet op zijn niveau groei doormaken en daarbij is het de uitdaging het hoogst haalbare uit zichzelf te halen. Gedurende de twee jaar op zullen de beoordelingen wel op basis van cijfers gaan om leerlingen zelf inzicht te geven in de resultaten, maar ook om aan te sluiten op het vervolgonderwijs in de derde klas.
Het toetsprogramma JIJ! van Bureau ICE is een onafhankelijk leerlingvolgsysteem, waarbij getoetst wordt op de kernvakken (o.a. rekenen, taal, Engels) en de referentieniveaus centraal staan. Aan de hand van deze referentieniveaus kan gekeken worden of een leerlingen een bepaald niveau aan moet kunnen. Deze gegevens zijn in combinatie met de andere toetsgegevens en het beeld van de leerling een goede voorspeller voor het uitstroomniveau eind groep 10. Hierdoor zal na groep 9 en 10 een duidelijk(er) beeld ontstaan in de doorstroom naar de derde klas van het voortgezet onderwijs.