Datum: 05-06-2024

Bericht uit de Tubantia van 3 juni 2024

Zijn leerlingen gaven hem een mok met daarop de tekst ‘Fake Vonk’, naar de bioloog en natuurwetenschapper Freek Vonk. De Twentse biologieleraar Wow de Wit (27) is er een als geenander, zo zeggen zijn leerlingen. Zijn klaslokaal op het Stedelijk Kottenpark in Enschede staat vol met dieren. Van konijnen tot kippen en van axolotls tot wandelende takken.

Zelf zat hij hier ooit ook op school. Inmiddels is hij al zes jaar biologiedocent op de onderbouw - leerjaar één tot en met drie - van het Stedelijk Kottenpark in Enschede. „Meneer de Wit heeft een bijzondere manier van lesgeven”, vertelt leerling Roxy Kiel. „We gaan veel naar buiten en dat is ontzettend leerzaam en leuk.”

Maar sinds dit schooljaar heeft de leraar helemaal pluspunten gescoord bij zijn leerlingen. Zijn klaslokaal staat namelijk vol met dieren: Konijnen, gerbils, vissen, wandelende takken, axolotls, kuikens en mieren. „Nugget de gerbil wordt heel erg verwend”, vertelt leerling Puck Kok. „Hij vindt het lekker om over zijn hoofd geaaid te worden met een droge kwast. Ik denk dat dat een beetje voelt als duizend kleine vingertjes.”

BiologiePLUS
Tijdens de start van dit schooljaar stelt De Wit zijn leerlingen de vraag: Hoe kunnen we de lessen nog leuker maken? Dat komt niet door het gebrek aan motivatie, zo benadrukt de leraar. In tegendeel zelfs: „Ze leerlingen zijn zo enthousiast over het vak, dat ik het een mooie kans vindt om ze buitenom het lesboek extra dingen te leren. Dierenverzorging was helemaal niet mijn eerste idee”, geeft De Wit eerlijk toe. „Ik wil onderwijs geven op een manier waar leerlingen daadwerkelijk iets aan hebben en nieuwe vaardigheden opdoen.”

Zo ontstond het vak biologiePLUS, een vak dat leerlingen vrijwillig en in eigen tijd volgen naast de reguliere biologielessen. „De leerlingen krijgen hier geen cijfers voor. Dit doen ze puur uit interesse”, vertelt De Wit. En dat is best bijzonder: „Dierverzorging is veelal vmbo geörienteerd. Daarom is het extra speciaal dat wij dit als lyceum - voor havo, vwo en gymnasium - doen.”

Plan van aanpak
Voordat er nieuwe dieren in het lokaal kunnen komen, moeten de leerlingen in groepjes een plan van aanpak schrijven, inclusief begroting. „Zo leren ze een stukje projectmanagement, plannen, samenwerken en emotieregulatie. Het mooiste vind ik om te zien hoe ze omgaan met tegenslagen. De leerlingen weten elkaar altijd weer te motiveren.” Ze regelen daarnaast zelf het onderkomen en voer voor de dieren. „Daar komt ook een stukje budgettering bij kijken.”

Beestenbende
In het weekend na Hemelvaart zijn de kuikens uit hun ei gekomen. Momenteel verblijven ze nog in hun hok in het klaslokaal, maar volgend schooljaar verhuizen ze naar buiten. Naar het zelfgebouwde kippenhok van leerling Laurens Hof en zijn groepsgenootjes. „Binnen in de school is te weinig ruimte en ze kunnen best een beetje gaan stinken. Daarom bouwen we nu een hok voor buiten.”

De konijntjes verblijven vooralsnog binnen, maar gaan op termijn ook naar buiten. „Tot die tijd laten we ze uit op het sportveld tegenover de school”, vertelt leerling Mina Markovič. Haar klasgenoot haalt twee knalroze tuigjes tevoorschijn. De ene met een rood strikje, de ander met een roze tutu. „Het is een beetje een prinsessentuigje”, vertelt ze lachend. „Het hindert ze niet, maar het ziet er wel leuk uit.”

Later volgen er nog meer dieren, waaronder eenden en hagedissen. En Roxy hoopt op een alpaca: „Ik heb morgen een gesprek met de directrice daarover. Ik hoop zo dat het lukt!” En hoe gaat dat dan in de vakanties? „Dan gaan de dieren mee naar huis. We hebben een oppasschema”, vertelt Mina. Hoe Roxy dat wil doen met de alpaca is niet duidelijk.

Kinderboerderij
Wat wel duidelijk is, is dat het Stedelijk Kottenpark er een heuse kinderboerderij bijkrijgt. „Inclusief moestuin, bloementuin en kas. Dan krijgen we dierengroepjes en tuingroepjes die samen werken”, licht De Wit toe. „Het is niet mijn wil om zoveel mogelijk dieren in het lokaal te hebben. Uiteindelijk gaat het om de ontwikkeling van de leerlingen en de zorg voor de dieren.”

Huisdieren
Bijou Visscher is blij dat ze op school dieren kan verzorgen: „Thuis hebben wij geen huisdieren”, vertelt ze. „Op deze manier krijg ik toch nog de kans om een dier te verzorgen. Eigenlijk zou ik graag een vogelspin willen, maar dat mag niet van meneer De Wit”, vertelt ze lachend.

Mina wil al van jongs af aan dierenarts worden, zo vertelt ze: „Ik kon niet wachten om naar de middelbare school te gaan en les te krijgen in biologie. Toen hoorde ik over biologiePLUS, waarbij je je eigen dieren mag verzorgen. Dat kon voor mij niet beter! Ik vind het superleuk om die verantwoordelijkheid te hebben.”

Kléín beetje over budget
„Ik vind het mooi om tijd te maken voor dit soort projecten”, vertelt De Wit. „Zo hebben we laatst ook kleikikkers gemaakt en kleine insecten opgezet.” Door al die projecten zit de biologie sectie van het Stedelijk Kottenpark wel een kléín beetje over het budget, zo grapt de biologieleraar. „Ik had op voorhand gedacht dat het een enorme investering zou worden, maar het lukt al met een paar honderd euro. Veel mensen doneren ook spullen, of we kopen tweedehands via Marktplaats. De grootste kostenpost is het eten.”

Ondertussen trekt Laurens nog even de bezem door het lokaal. Hij heeft net alle kuikens voorzien van een meelworm en maakt zich klaar om naar huis te gaan. De leerlingen kopen dat voer zelf: „Maar ik krijg wel een Tikkie via de mail”, vertelt De Wit lachend.

Hieronder het bericht uit de Tubantia

https://www.tubantia.nl/enschede/het-klaslokaal-in-dit-enschedese-lyceum-is-een-grote-beestenboel-ik-krijg-tikkies-via-de-mail-voor-kippenvoer~af60b883/