Datum: 20-04-2023

Vandaag hebben ruim 200 docenten van Het Stedelijk de Masterclass gevolgd van Christine Rubie-Davies. Zij onderzocht drie belangrijke thema’s waarop leraren met hoge verwachtingen zich wezenlijk onderscheiden. De kern van haar onderzoek is dat hoge verwachtingen van leraren de mogelijkheden voor leerlingen om zich te ontwikkelen sterk vergroten. Ze deed haar onderzoek, ook naar de situatie in Nederland, waarbij ook groepen leerlingen gevolgd werden.
 
Onze collega´s stelden vragen over de manier waarop we leerlingen in de les groeperen om te leren. Ook was er de mogelijkheid om met elkaar van gedachten te wisselen over hoe we een zorgzaam klasklimaat kunnen creëren. De manier waarop we doelen stellen draagt bij om leerlingen te motiveren, autonomie te bevorderen en beheersingsleren te stimuleren. Er werden concrete voorbeelden gegeven van uitspraken van docenten die het denken en kijken naar mogelijkheden beïnvloeden. En ons dagelijks handelen effectiever kunnen maken.

De volgende onderwerpen werden daarbij behandeld:
- de vorming van verwachtingen van leraren;
- overtuigingen en verwachtingen van leraren;
- differentiatie naar vaardigheidsniveau en doelen stellen;
- verbeteren van klasklimaat;
- behouden van hoge verwachtingen voor leerlingen.
- het zelfvertrouwen van leerlingen t.a.v. de eigen mogelijkheden.
 
Het was een inspirerende ochtend met stof tot nadenken voor alle aanwezigen. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door De Stedelijk Academie, met het oog op onze doelen naar effectieve, inclusieve en veilige school voor alle leerlingen en medewerkers.