Hoe doen we dat op Het Stedelijk Lyceum?

Even wat achtergrondinformatie

Sinds enkele jaren werken we op Het Stedelijk Lyceum met Chromebooks  Een Chromebook is een laptop die draait op Chrome OS, een besturingssysteem dat is ontwikkeld door Google. Onze leerlingen kunnen die tegen aantrekkelijke voorwaarden aanschaffen via de school. Een aantal locaties werkt met leenchromebooks: de Chromebooks worden dan alleen op school gebruikt. We zijn dus al wel gewend aan het werken in de professionele omgeving van google met apps zoals Google documenten, drive, spreadsheets, formulieren en presentaties.

Maar toen werd het maart 2020…

Coronacrisis! In één weekend tijd moesten we ons voorbereiden op de sluiting van de scholen. Van 13 t/m 15 maart hebben we het afstandsleren voorbereid. En niet voor niets, want 's avonds werd door het kabinet besloten om de scholen te sluiten. Op 16 maart en 17 maart werden docenten voorbereid om afstandsleren in te gaan zetten. En op 18 maart (en sommige locaties zelfs al eerder) konden we van start! Voor leerlingen die geen Chromebook of laptop hebben, worden regelingen getroffen om ook vanuit huis aan de slag te kunnen.

Apps waar we veel mee werken zijn:

  • Classroom: docenten kunnen lesgroepen maken, opdrachten opgeven, cijfers geven, feedback verzenden en alles op één plek bekijken
  • Hangouts: een app van Google om te chatten en (video)bellen
  • Hangouts meet: videocommunicatie om je leerlingen online te ontmoeten in het ‘klaslokaal’

Het aantal (digitale) "Classrooms" is in twee weken tijd, sinds het afstandsleren is gestart, met maar liefst 1000 toegenomen!

Docenten aan het woord

  • In bijgaande fimpje geeft Heleen Kok van locatie Kottenpark aan hoe zij te werk is gegaan.
  • In bijgaande filmpje geeft Heleen Kok aan hoe Het Stedelijk Lyceum Classrooms gebruikt
  • Ervaring van Ozgur Demirkol, docent van Innova: "Als docenten moeten we een andere rol en houding aannemen (naar ouders en leerling). Meer motiverend, coachend, ondersteunend. Juist omdat het geen normale tijden zijn. Het viel me erg op dat de leerlingen heel goed weten wat ze moeten maken. In het begin waren ze  zoekende, maar met wat aanwijzingen was alles snel te vinden voor ze. Ze weten ook bij wie ze moeten zijn als ze vragen hebben. Wij moeten zorgen dat de leerlingen in het onderwijs proces en in beeld blijven. Dit betekent dus veel contact onderhouden in welke vorm dan ook."

Reactie ouderraad

"We waarderen het enorm dat iedereen zich inzet om de leerlingen te stimuleren en om zoveel mogelijk in het ritme te blijven. We hebben bewondering voor de wijze waarop jullie het onderwijs in zo’n korte tijd hebben vormgegeven via de digitale media en de wijze waarop jullie zo goed mogelijk proberen les te geven in deze, toch wel wat onzekere en bijzondere tijd."

De uitgevers

De meeste uitgevers stellen diverse software-pakketten gratis beschikbaar (waar in het begin van het jaar tot ca € 30,- per leerling voor werd betaald). Ook wordt er soepel omgegaan met docentlicenties, om de voortgang van de leerling te monitoren. Deze pakketten worden door de afdeling ICT binnen studiewijzerplus.nl (de digitale leeromgeving) gekoppeld aan de betreffende klassen.

Wat ons nu het meeste bezighoudt...

We volgen op onze site medewerkers van Het Stedelijk Lyceum die extra inspanningen doen om het onderwijs aan de gang te houden. De rubriek wordt verzorgd door oud-medewerker Jan Kater. Door middel van telefonische interviews of videocontact. Hij ging in gesprek met Tjeerd Kootstra van ICT en met leerling Nora Smit.

Interview Tjeerd Kootstra

Interview Nora Smit

Online gymlessen van Carlijn Westerveld

Interview met geslaagde leerling NevraSönmez vanHet Stedelijk Vakcollege