Overgangsrichtlijnen
Het Stedelijk Zwering maakt deel uit van Het Stedelijk. De verschillende locaties hanteren vergelijkbare richtlijnen. De specifieke richtlijnen zijn echter per locatie vastgesteld, omdat vanuit de profilering de locaties van elkaar verschillen.
Ons uitgangspunt
Leerlingen worden geplaatst op het niveau dat past bij de leerresultaten en het advies van de basisschool. Het streven is, dat een leerling uitstroomt (een diploma haalt) op het niveau waarmee hij/zij is ingestroomd. In uitzonderlijke situaties kan het nodig zijn om hiervan af te wijken.
Opbouw schooljaar
Overgangsrichtlijnen
Een schooljaar wordt voor klas 1 t/m 3 ingedeeld in 4 kwartielen. Vanaf het 2e kwartiel staat er op het rapport: het (de) periodecijfer(s) en het voortschrijdend gemiddelde. Het voortschrijdend gemiddelde is het gemiddelde van alle tot dan toe behaalde cijfers. Voor klas 4 bestaat het schooljaar uit trimesters.
Er is sprake van een ononderbroken leerlijn, die aan het einde resulteert in bevordering. Aan het eind van elk kwartiel wordt er gerapporteerd over de behaalde resultaten per vak. De rapportvergadering bespreekt elke leerling volgens onderstaande overgangsrichtlijnen en behoudt zich het recht voor af te wijken van deze richtlijnen. Afwijking van de richtlijn wordt gemotiveerd. De mentor leidt de bespreking. De teamleider bewaakt het proces en neemt besluiten. De directeur kan besluiten op basis van nieuwe gegevens de beslissing te heroverwegen. In overleg met de teamleider zal de directeur een beslissing nemen. Deze beslissing is bindend, er is geen recht op doubleren.
Vaardigheden en leerattitude zijn van groot belang voor het succesvol doorlopen van de school. Daarover wordt gerapporteerd, doch in eerste instantie niet om overgang of niveauwisseling te bepalen. In de zogenaamde bespreekmarge, dus in tweede instantie, zal een vergadering haar advies baseren op de waargenomen ontwikkeling in vaardigheden en leerattitude. In gevallen waar de richtlijnen niet in voorzien, neemt de teamleider het besluit. De school maakt gebruik van het leerlingvolgsysteem van het Cito. De toetsen geven inzicht in de voortgang op de kernvakken Nederlands, Engels en Rekenen/Wiskunde. De gegevens worden gebruikt om het advies van de school te onderbouwen.
Indien weloverwogen van niveau veranderd wordt, dan geldt dat met ingang van het nieuwe schooljaar en voor de rest van de schoolcarrière. Verandering gedurende het schooljaar moet vermeden worden. Indien toch noodzakelijk, dan kan dezelfde procedure gevolgd worden.
Algemene bepalingen:
- De rapportcijfers lopen voor klas 1 en 2 van 3,0 tot en met 10,0;
- Alle leergebieden tellen voor de bevordering op dezelfde wijze mee, tenzij in de overgangsrichtlijnen anders is bepaald (bijv. bij de profielkeuze);
- Een leerling wiens rapport aan de overgangsrichtlijnen voldoet, is bevorderd. Een leerling kan een advies krijgen om naar een andere afdeling te gaan, een ander profiel te kiezen of een ander examenvak te kiezen.
- Een leerling wiens rapport niet aan de overgangsrichtlijnen voldoet, wordt uitvoerig besproken. De vergadering kan, in het belang van de leerling, adviseren de leerling al dan niet te bevorderen. Zo’n beslissing, waarvan de motivering schriftelijk wordt vastgelegd, wordt bij meerderheid van stemmen genomen. Indien geen meerderheid bereikt wordt, beslist uiteindelijk de teamleider.
- Een leerling mag niet twee keer achter elkaar blijven zitten in hetzelfde leerjaar.
- Een leerling mag niet twee opeenvolgende leerjaren blijven zitten.
- Voor toelating tot andere leerwegen zijn aanvullende bepalingen opgesteld door de betreffende locatie. Deze zijn op de website van die locatie te vinden.
Berekening van de rapportcijfers.
- De cijfers worden berekend in één decimaal;
- De cijfers worden berekend via het voortschrijdend gemiddelde van kwartielen 1 t/m 4 voor klas 1 t/m 3
- De cijfers van klas 4 worden berekend via het voortschrijdend gemiddelde van trimester 1 t/m 3;
- De grens tussen een onvoldoende en een voldoende cijfer ligt op 5,5;
- Aan toetsen kunnen verschillende weegfactoren worden toegekend. De teams/secties maken tijdens het eerste kwartiel bekend welke weegfactoren worden gebruikt. Een toets kent de weegfactoren 1, 2 of 3;
- Het periodecijfer is opgebouwd uit minimaal 3 toetsen.
Richtlijnen voor overgang
In het schooljaar 2018-2019 kennen we de volgende niveaus:
leerjaar 1 leerjaar 2 leerjaar 3 leerjaar 4
mavo (TL) mavo (TL) mavo (TL) mavo (TL)
havo havo
Overgang
Onderbouw Mavo (klas 1 en 2)
Bevorderen
Een leerling is bevorderd als hij/zij:
- maximaal drie onvoldoendes heeft waarbij de som van de laagste drie cijfers minimaal 15 moet zijn
- voor Nederlands minimaal een 5,5 is behaald
- voor Engels en wiskunde maximaal één onvoldoende is behaald
Doubleren of gericht bevorderen naar Kader
Een leerling doubleert als hij/zij:
- vijf of meer onvoldoendes heeft.
Bespreken
Een leerling is bespreekgeval als hij/zij:
niet rechtstreeks kan worden bevorderd en niet voldoet aan de norm voor doubleren. Een bespreekgeval kan leiden tot bevorderen, doubleren of gericht bevorderen naar kader.
Opstromen van Mavo naar Havo
Advies opstromen naar een hoger schoolniveau:
- De leerling heeft voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde minimaal een 7.5
- Het gemiddelde van de vakken is tenminste 7.0 (lichamelijke oefening, muziek, handvaardigheid en tekenen worden hierin niet mee gewogen)
- De mentor bespreekt met de leerling en ouders wat opstromen betekent met betrekking tot perspectief, vakkenpakket, huiswerk, zelfstandigheid, etc.
- Het tredeformulier 0 wordt ingevuld door de mentor
- De mentor bespreekt het verzoek met de teamleider en vervolgens met het team
- Het team geeft een positief advies ten aanzien van opstromen naar een hoger niveau
- In samenwerking met de lokale ondersteuningsgroep (LOG) wordt een analyse gemaakt van het advies en de dossiergegevens van de basisschool met betrekking tot resultaten en competenties. Recente CITO gegevens van het VO worden hierbij meegenomen. In combinatie met de recente leerresultaten wordt beoordeeld of opstromen blijvend succesvol zal kunnen verlopen
- De resultaten van deze analyse worden door de mentor met leerling en ouders gecommuniceerd
- Met instemming van de teamleider volgt de leerling waar mogelijk tot het einde van het schooljaar de kernvakken op het voorgestelde niveau en wordt op dat niveau getoetst. Begrijpend lezen is een zeer bepalende weegfactor
- De teamleider neemt in samenspraak met het team het besluit of de leerling op kan stromen
- De mentor onderhoudt gedurende het gehele proces regelmatig contact met ouders.
Onderbouw Havo (klas 1 t/m 3)
Bevorderen
Een leerling is bevorderd als hij/zij:
- maximaal drie onvoldoendes heeft waarbij de som van de laagste drie cijfers minimaal 15 moet zijn
- voor Nederlands minimaal een 5,5 is behaald
- voor Engels en wiskunde maximaal één onvoldoende is behaald
Specifiek voor havo 3:
- voor Nederlands minimaal een 5,5 is behaald
- voor Engels en wiskunde geldt maximaal 1 cijfer lager dan een 5,5 maar niet lager dan een 5,0
- in het profieldeel maximaal 1 cijfer lager dan een 5,5 maar niet lager dan een 5,0.
Doubleren of gericht bevorderen naar Mavo
Een leerling doubleert als hij/zij:
- vijf of meer onvoldoendes heeft.
Bespreken
Een leerling is bespreekgeval als hij/zij:
- niet rechtstreeks kan worden bevorderd en niet voldoen aan de norm voor doubleren. Een bespreekgeval kan leiden tot bevorderen, doubleren of gericht bevorderen naar kader.
Opstromen van Havo naar Vwo
Advies opstromen naar een hoger schoolniveau:
- De leerling heeft voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde minimaal een 7.5
- Het gemiddelde van de vakken is tenminste 7.0 (lichamelijke oefening, muziek, handvaardigheid en tekenen worden hierin niet mee gewogen)
- De mentor bespreekt met de leerling en ouders wat opstromen betekent met betrekking tot perspectief, vakkenpakket, huiswerk, zelfstandigheid, etc.
- Het tredeformulier 0 wordt ingevuld door de mentor
- De mentor bespreekt het verzoek met de teamleider en vervolgens met het team
- Het team geeft een positief advies ten aanzien van opstromen naar een hoger niveau
- In samenwerking met de lokale ondersteuningsgroep (LOG) wordt een analyse gemaakt van het advies en de dossiergegevens van de basisschool met betrekking tot resultaten en competenties. Recente CITO gegevens van het VO worden hierbij mee genomen. In combinatie met de recente leerresultaten wordt beoordeeld of opstromen blijvend succesvol zal kunnen verlopen
- De resultaten van deze analyse worden door de mentor met leerling en ouders gecommuniceerd
- Met instemming van de teamleider volgt de leerling waar mogelijk tot het einde van het schooljaar de kernvakken op het voorgestelde niveau en wordt op dat niveau getoetst. Begrijpend lezen is een zeer bepalende weegfactor
- De teamleider neemt in samenspraak met het team het besluit of de leerling op kan stromen
- De mentor onderhoudt gedurende het gehele proces regelmatig contact met ouders.
Wanneer onvoldoende schoolresultaten worden behaald:
- De mentor bespreekt met de teamleider en met het team de onvoldoende leerresultaten van de leerling
- De mentor bespreekt met de leerling en met de ouders de onvoldoende resultaten
- De mentor vult het trede 0 formulier in. Naast de dossiergegevens en het advies van de basisschool worden de CITO gegevens van het VO ook mee genomen
- In samenwerking met de lokale ondersteuningsgroep LOG worden de gegevens geïnterpreteerd. Er wordt een analyse gemaakt van de hulp en ondersteuning die reeds geboden is door mentor, team, ouders en LOG
- Met ondersteuning van LOG wordt met leerling, team en ouders een plan van aanpak opgesteld om de leerresultaten te laten verbeteren
- De mentor brengt het plan voor ondersteuning in kaart middels tredeformulier 1 of 2
- De ontwikkelingen worden regelmatig volgens afspraak met alle betrokkenen geëvalueerd en zo nodig bijgesteld
- Wanneer ondanks alle inspanningen de resultaten niet voldoende verbeteren om aan de overgangsnormen te voldoen, dan neemt de teamleider in samenspraak met ouders en team het besluit om de leerling te laten doubleren of af te laten stromen naar een lager niveau
- Zie voor criteria voor doubleren/afstroom het protocol overgangsnormen
- Afstroom of doubleren vindt in principe plaats bij aanvang van het nieuwe schooljaar
Overgangseisen leerjaar 3 Mavo Het Stedelijk Zwering
In oktober 2022 is door de deelraad van het Stedelijk Zwering akkoord gegeven op de aangepaste overgangsnormen voor leerjaar 3. Deze aangepaste overgangsnormen zijn in oktober 2022 naar alle ouders van leerjaar 3 per mail gestuurd, alsmede opgenomen in het doorstroomadvies dat alle ouders en leerlingen in maart persoonlijk ontvangen hebben.
Overgangseisen leerjaar 3 Mavo Het Stedelijk Zwering
Criteria voor overgang: een leerling is toelaatbaar tot 4 Mavo indien:
A) Alle onderdelen van leerjaar 3 afgesloten zijn
B) De leerling een positief advies doorstroomadvies heeft (maart)
C) De leerling minimaal een 5,5 voor het vak Nederland
D) De leerling maximaal 1 tekort*
óf:
maximaal 2 tekorten* én 1 compensatiepunt*
Doorstroom / bespreking / niet toelaatbaar
Groen |
Doorstroom naar leerjaar 4 Mavo |
Leerling heeft aan alle criteria voldaan |
Oranje |
Bespreking overgangsvergadering |
Leerling heeft aan maximaal 1 criteria niet voldaan |
Rood |
Doorstroom naar 3KBL / MBO 1 |
Leerling heeft aan 2 of meer criteria niet voldaan |
*Toelichting tekorten / compensatie
5,0 |
1 tekort |
7,0 |
1 compensatiepunt |
4,0 |
2 tekorten |
8,0 |
1 compensatiepunt |
3,0 |
3 tekorten |
9,0 |
1 compensatiepunt |