Profielwerkstukken op De Stedelijke Mavo
Datum: 11-01-2021
In het examenjaar moet iedere leerling van 4VMBO-t een profielwerkstuk maken.
Officieel is de verklaring van het begrip ‘profielwerkstuk’ als volgt:
Het profielwerkstuk is een praktische opdracht voor leerlingen in de laatste klas uit de bovenbouw van het vmbo, havo en vwo. Deze dient als een soort 'meesterproef'. Zij maken een werkstuk over een onderwerp uit hun gekozen profiel.
Die ‘meesterproef’ heeft meestal nogal wat voeten in de aarde: ‘Welk onderwerp is voor welk profiel geschikt? Hoe zit het met de tijdsplanning, krijg ik alles op tijd af? Hoe begin ik, en met wie kan ik überhaupt goed samenwerken?’ Wie begeleidt mijn profielwerkstuk?’
Ga er maar aan staan…..de zoveelste uitdaging waar de gemiddelde 4t-leerling zichzelf voor geplaatst ziet.
Op De Stedelijke Mavo hebben de 4t- leerlingen de week voor de kerstvakantie gewerkt aan hun PWS, en deze de laatste dag hebben afgerond met een presentatie. Dat was een hele uitdaging! Midden in de week kwam er een nieuwe onderwijs-lockdown, en moest opeens alles digitaal. Toch hebben de leerlingen en begeleidende vakdocenten en mentoren, die de hele week beschikbaar waren voor de leerlingen, dit perfect opgepakt. Vrijwel alle leerlingen hebben met voldoende of goed gevolg hun PWS af kunnen ronden. We zijn trots op onze leerlingen!
Er zaten een aantal interessante onderwerpen bij, waar wij als docenten ook nog wat van konden leren, zoals
-
Hoe zorg je ervoor dat je niet gehackt wordt?
-
Hoe kun je zonder startkapitaal tóch succesvol worden?
-
Kunnen we zonder de gaswinning in Groningen?
-
Hoe verdienen influencers hun geld?
Dit is slechts een kleine greep uit een keur aan onderwerpen. Het is voor de vakdocenten elke keer weer verrassend om te lezen hoe onze leerlingen zich verdiepen in hun onderwerp, en hoe ze samenwerken. De Stedelijke Mavo beschouwt het PWS als een belangrijke verrijking; leerlingen leren onderzoek doen, samenwerken én krijg door profiel-gerelateerde onderwijskeuze grip op hun opleidingskeuze.